یک دانشجو

دست نوشته ها و روز نوشته ها

یک دانشجو

دست نوشته ها و روز نوشته ها

اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین

امروز جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۴۰ ب.ظ می باشد

علی اصغر سلطانپور

دانش آموخته و فارغ التحصیل مدیریت

یک دانشجو

نون والقلم و ما یسطرون
نون سوگند به قلم و آنچه می نویسند
هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی
این از بخشش پروردگار من است
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
ستایش خدایی را که پروردگار جهانیان است

تدبیر شناسی به عنوان اصطلاح علمی

يكشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۳ ق.ظ

به علم شناسایی و اعمال مدیریت و تدبیر، علم تدبیر شناسی

و کسی که دارای این علم است تدبیر شناس گویند.

لطفا دنبال این واژه(تدبیر شناسی) در لغت نامه ها نگردید چون این

اصطلاح علمی از تولیدات بنده هست و از همین الان درباره ی آن فکر

می کنم و امیدوارم به زودی وارد ادبیات علمی در جوامع دانشگاهی

گردد از واژه تدبیر بیشتر بحث شده اما هیچ جایی از تدبیرشناسی

بحث نشده است.

دنبال مشابه انگلیسی اش گشتم جز اندازه گیری چیزی نیافتم

که آن هم می شود

Measure of=اندازه گیری


کاربر گرامی اگر تمام یا قسمتی از این مطلب را مغایر با قانون می دانید لطفا از طریق تماس با ما به مدیریت گزارش نمایید

نظرات  (۶)

۱۶ آذر ۹۴ ، ۰۳:۵۴ محمد فائزی فرد
سلام.
خب اول اینکه به کسی که تدبیر می کنه می گن مدبر. و خب اینجا جای کسی که تدبیرها رو با هم بسنجه و مقایسه کنه خالیه و اون می شه همون تدبیر شناسی که شما می گید.
در کنار این خب ما باید معنی تدبیر رو و تدبیر شناس رو واضح بگیم و داشته باشیم.
اگه تدبیر رو بنا بر لغت نامه ی دهخدا، عاقبت اندیشی به پایان کار نگاه داشتن یا همچین چیزایی در نظر بگیریم.
تدبیر شناس کسیه که عاقب ها رو می دونه و می تونه تدبیر درست رو انتخاب کنه.
اگه معنیش همینه که خب نزدیکی زیادی به مدیریت استراتژیک داره. پیشنهاد می کنم اون رو هم بررسی کنید شاید کمکتون کرد توی تببین این کلمه و مفهوم.
علی اصغر:
سلام
درسته
حتما
از اینکه نظرتونو گفتین سپاسگذارم
۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۸:۰۸ ❤❤❤hany joooon❤❤❤
سلام خوشحال میشم اگه این وبم رو دنبال کنید وبلاگ جدیدمه
:))
Haniii.blog.ir
علی اصغر:
سلام بانو
وبلاگتون دنبال شد
تدبیر شناسی کلمه ی جدیدیه.

ولی همه از اون یه جورایی تو زندگیمون استفاده میکردیم. 

وقتی این کلمه رو میشنوم ناخودآگاه تفسیرم این میشه که

یعنی تخصصی که بهترین تدبیر رو انتخاب میکنه، شاید درست نباشه، 
علی اصغر:
بله دقیقا
مقایسه و سنجش و اندازه کردن درست و نادرست بودن تدبیر ، بعضی وقت ها
با اینکه ما در ظاهر احساس می کنیم هدف گذاری، برنامه ریزی،سازماندهی و
هدایت و کنترل می کنیم اما با اینکه داده عملا درست است ولی ستاده آنطور
که ما می خواهیم نمی شود اینجا تدبیر انجام گرفته ولی تدبیر درست شناسایی
نشده است و اینجاست که جای علمی چون تدبیر شناسی خیلی خالیست.

عجب تدبیر تو تدبیری شد خخخخ
من علوم اجتماعی خوندم اگه کمک خواستید در خدمت هستم٬ البته جسارت نشه شما ماشاالله خودتون مدبر هستید...
علی اصغر:

پس هم شاخه ایم در تحصیل و بیکاری (خنده)
باید اول اون نوشته قبلی رو تکمیل کنم
من از خیلی وقتا پیش تدبیر شناسی را به کار می برم و در بعضی جاها هم گفتم
کمی تا قسمتی بی محبتی شده بهش
و اما در مورد اندازه گیری اینکه وقتی می خواستم بدونم 
ما در موردهمه چیز شناختش را داریم

زیست شناسی،جامعه شناسی،روان شناسی،زبان شناسی،دین شناسی و...آیا در مورد مدیریت هم

داریم خیلی گشتم در وب فارسی کلمه ی تدبیر شناسی را نیافتم و در لغت نامه ها هم گشتم در لغتنامه انگلیسی

  Measure of=اندازه گیری خیلی نزدیک است به تدبیر شناسی البته به نظر من و شما هم بگردید.

_____

بله که کمک می خوام دوست دارم این واژه جدیدمون رو یا رد کنن یا به کرسی اندیشه بنشونیم و نقد کنند.

سلام زین پس یاید دست به تحقیق بزنید... موفق باشید
علی اصغر:
سلام
بله دیگه
مرسی
عب نداره انگلیسیشم بسازید:)
علی اصغر:
انگلیسی اش رو انگلیس ها می سازند
ای بابا من دارم تولید علم می کنم (خنده)

ارسال نظر

مطالب دارای حق تاليف و کپی برداری ممنوع است

دوست گرامی هر چه دل تنگت می خواهد بگو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

تمامي حقوق وب برای يک دانشجو محفوظ است

هرگونه کپی برداری از مطالب ممنوع است